PANTANG-LARANG


PANTANG-LARANG

Bagi saya pantang-larang bukanlah sesuatu yang membebankan, akan tetapi jika terlalu taksub juga boleh mendatangkan kepada syirik, ini terpulang kepada kita sendiri untuk menilai sama ada mahu turuti atau tidak. Bagi saya ia lebih mendidik kita kearah mendisiplin diri semasa memancing.

Ini contoh yang perlu kita turuti :-

  • Adalah pantang bermulut celupar semasa memancing seperti mengutuk hasil tangkapan terlalu kecil atau bersifat hodoh, ini akan menyebabkan cuaca akan berubah menjadi ribut (kata org swk kudik ari) & bencana akan menimpa. Tapi bagi saya ia Cuma mendidik kita supaya lebih disiplin dan beradab semasa memancing.

Ini contoh yang bagi saya tidak perlu kita turuti:-

  • Melangkah joran, ini akan menyebabkan joran yang dilangkah akan mendapat sial (suwei) tidak akan dimamah ikan tapi bagi saya ini hanya satu fahaman kolot yang boleh membebankan diri hingga kekadang boleh menyebabkan pemancing bergaduh sesama sendiri.

Dibawah ada beberapa contoh pantang-larang

Jangan buang tangkapan pertama

Ada petua yang mengatakan - rezeki pertama yang didapati pada setiap kali aktiviti memancing sangat berkat terutama kepada kaki pancing sama ada di laut mahu pun di darat.

Jangan meludah dalam laut

Rezeki yang kita ambil dari tempat berludah adalah satu perbuatan jijik malah dijadikan makanan untuk keluarga. Justeru adalah lebih baik supaya kita tidak meludah di laut sesuka hati, berludah saja dalam plastik atau tidak membuang benda-benda kotor di laut.

Langkah Batang Pancing

Petua ini menjadi ikutan ramai pemancing hingga ke hari ini. Pantang larang agar batang pancing tidak dilangkah adakalanya menjadi satu medan pertengkaran sesama rakan pancing. Apa yang sering dikatakan batang pancing akan ‘suwei’ apabila kena langkah dan hasil tangkapan akan meleset.

Kunyit & Tepung

Jika memancing disungai dipercayai ada buaya, jangan gunakan umpan tepung yang digaul dengan kunyit. Buaya tidak suka bau kunyit dan ia boleh ‘mengamuk’ dan ini boleh mendatangkan bahaya kepada pemancing.

Berkasut

Apabila memancing didalam sampan atau bot jangan pakai selipar atau kasut.Macamlah kita nak masuk rumah orang, kenalah buka kasut atau selipar. Ia semacam tanda hormat dan adab. Nanti ada yang kata bahaya takut tercucuk duri didalam sampan tapi ini sepatutnya tidak berlaku jika kita mengutamakan kebersihan dan keselesaan ketika memancing. Ada juga beranggapan benda-benda dibawah (dalam air) tidak suka kepala mereka dipijak dengan selipar atau kasut yang kotor. (Kata sidak ya).

Mulut

Pantang larang paling utama dalam aktiviti memancing. Mulut jangan cakap besar, takbur, celupar dan suka menyumpah. Jangan suka menegur sesuatu yang tidak pasti spt. bau wangi dan sebagainya. Mulut jangan terlalu suka berjenaka dan bersenda gurau berlebihan ditakuti suka akan membawa duka. Jangan suka buat bising